Slik kommer du høyere opp på Google
– Gjennomfør en søkeordsanalyse. Finn ut hva dine kunder bruker når de skal finne det du tilbyr. Det finnes mange verktøy for dette. Bruk disse ordene i ditt innhold.
– Lag engasjerende og bra unikt innhold som brukerne vil sette pris på og som blir delt av andre. Bruk søkeordene i innholdet, url, tittel-linjen og meta-beskrivelsen.
– Oppdater siden din regelmessig
– Lag gjerne en blogg på nettsiden din.
– Bruk riktig h-tags på overskrifter, del overskrifter etc
– Nettsiden må fungere bra på mobil
– Bruk alt-tekster på bilder
– Ha gode navn på bildefilene dine
– Sørg for at nettsiden din laster raskt
– Ha unike title tager og meta-beskrivelser for hver side. Unngå duplisert innhold.
– Bruk såkalte «strukturerte» data (snippets) for å gjøre indekseringen enda enklere for Google
– Bruk gode plugins/extension for SEO i WordPress eller Magento
– Knytt opp din side til Analytics og Google Webmaster Tools
– Send inn XML Sitemap til Google
– Kjør månedlige rapporter over teknisk kvalitet.
– Lag engasjerende og bra innhold, som blir delt av andre – da får du flere som linker inn til ditt nettsted.
– Finn ut fra hvilke nettsider dine konkurrenter er linket opp i fra, og se om du også kan bli oppført på de samme sidene.
– Jobb kontinuerlig med å få linker fra andre nettsider av god kvalitet. Jo flere «venner» du har, jo mer populær blir din nettside.
– Se etter bransjespesifikke sider, og se om din bedrift kan føres opp der
– Sørg for at din nettside er oppført i «Google Min Bedrift»
On-site SEO er prosessen med å gjøre nettstedet ditt søkemotor vennlig. Med enkle ord betyr det å justere enkelte elementer på nettsiden din, slik at søkemotorer er i stand til å gjennomgå, forstå innholdet og strukturen.
Off-site SEO refererer til hva du kan gjøre for å fremme ditt nettsted på Internett (foruten reklame). De mest brukte metodene er: Lenker fra andre nettsteder. Sosiale medier markedsføring.